dilluns, 16 de juliol del 2018

PROJECTE 2017 ESCOLA A NAHUATERIQUE

PROJECTE 2017: CONSTRUCCIÓ D’UNA ESCOLA A NAHUATERIQUE (Honduras)

Entre els diversos projectes que anualment Banyoles Solidària porta a terme, sempre n’hi ha un de màxima prioritat d’inversió  que es va alternant entre El Salvador, Nicaragua i Gàmbia. En cada una de les comunitats agermanades hi ha un equip o contrapart que vetlla per detectar les necessitats i proposar els projectes, controlar i gestionar  el seu desenvolupament i les inversions que s’hi efectuen.

En el 2017 corresponia treballar en un projecte a El Salvador, on des del 1996 s’establí l’agermanament amb la Comunitat Segundo Montes i on la contrapart és el SILEM (Sistema Local de Educación de Meanguera). Al llarg d’aquests 22 anys d’agermanament s’ha incidit i incideix en molts àmbits: en el sanitari amb dotacions farmacèutiques i organització d’una brigada mèdica per a entorns rurals desatesos;  en la potenciació de la igualtat de gènere i el moviment de dones;  en la defensa de les identitats indígenes; a ajudar a potenciar i donar  suport a la memòria històrica; en la dotació de la “canasta bàsica” o alimentació necessària per als avis; ... però la prioritària ha estat centrada en el món educatiu a través de la construcció d’escoles i la dotació de beques escolars.




L’entorn on BS treballa és en el departament de Morazán, el més pobre del país i on viu la major quantitat de comunitats indígenes lenca,  territori on hi hagué el nucli més important de la força revolucionària del Frente de Liberación Farabundo Martí (FLMN) i, alhora, la més reprimida durant la seva guerra civil (1980 – 1992), situació que ha comportat ser la més desatesa des de les estructures oficials. Des d’un inici, i sota el lideratge de Mercedes Ventura Blanco, una important líder de la revolució salvadorenca, tingueren clar que només sortirien del subdesenvolupament a través d’una bona educació. Fou amb ella amb qui iniciàrem els agermanaments. Al  llarg d’aquests 22 anys, des de BS hem construït 14 escoles, inicialment a la Comunidad Segundo Montes i, poc a poc, a demanda de la pròpia comunitat, a millorar l’educació d’assentaments i comunitats del seu entorn. 

L’objectiu del 2017 fou el de solucionar un problema educatiu en una de les zones més deprimides i de difícil accés, territori fronterer entre Hondures i El Salvador, on els seus habitants («bolsones») a causa de la «Guerra del Fútbol» o «Guerra de les 100 Horas», quedaren en una complicada situació. El conflicte -guanyat per Hondures- comportà que aquest territori, inicialment d' El Salvador, passés a ser territori hondureny si bé els seus habitants eren salvadorencs i, encara avui, molts d’ells tenen la nacionalitat salvadorenca. Aquesta situació ha significat que ni Hondures s’hi impliqués ja que eren salvadorencs els qui hi habitaven, ni El Salvador ja que era territori hondureny. Els seus habitants, infants i joves, per les dificultats de comunicació amb el seu entorn, solen tenir una vida molt aïllada i amb molt poca relació amb altres comunitats.  A això cal afegir-hi la quasi total inexistència d'algun tipus d’atenció, ni educativa ni sanitària per part de l’administració pública.


Davant la desatenció d’aquestes comunitats, el projecte endegat des de BS ha estat el de construir, per fases, un centre escolar a Nahuaterique (Hondures). El projecte 2017  és la primera fase: s'ha  creat l’escola  amb dues unitats, serveis i cuina per tal que pugui atendre els infants d’educació infantil i alhora de primària. També, paral·lelament, l’escola serveix com a seu social de la comunitat per a les seves dinamitzacions i reunions i com a centre sanitari quan s’hi desplaça la Brigada Mèdica en la qual també BS col·labora.


La construcció de l’escola ha possibilitat que els infants d’aquesta zona puguin disposar del dret a l’educació alhora que donar una major autonomia a les famílies, especialment a les mares, millorant així les seves disponibilitats econòmiques amb el que això comporta de millora alimentària i de la salut general de la població. 


El projecte ha estat molt complicat de portar a terme  especialment, perquè  calia treballar a través d’organitzacions de les dues nacions i, també, per les dificultats que es produeixen en les èpoques de pluja, motius pels quals el projecte ha finalitzat al llarg d’aquest 2018. Cal agrair a l’Ajuntament de Banyoles i l’Ajuntament de Porqueres, les seves aportacions econòmiques que han fet possible que avui aquesta escola sigui una realitat i els infants d’aquestes comunitats i població en general puguin gaudir del dret a l’educació.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada