dimarts, 24 de febrer del 2009

DIARI DE L'ESTADA A SEGUNDO MONTES 1998 3

Diumenge, 12. 12 anys de casats
M'he aixecat nerviosa per poder-te venir a trucar. He esmorzat poc i he anat corrents a Entel, a demanar trucada per Carmen Casanova de Grions. M'has contestat tu. Em devies esperar. Ets un sol, que diu la Rosa.

He trobat la carta que m'ha portat la Dolors. Moltes gràcies.
Avui hem anat amb la Marina, a casa seva a comprar-li braçalets per a"Banyoles Solidària". Viu sola, en una casa de fusta, sense llum. Té 19 anys i està estudiant 2n de Batxillerat. Té molt clar que vol seguir estudiant tot i les penúries econòmiques que això li comporta.
Hem anat a visitar la Daisy. I ens ha convidat a una reunió de la Directiva del FMLN a Arambala. Arambala és un municipi a uns 10 quilòmetres d'aquí. S'hi veuen cases ensorrades per la guerra. Estan reconstruint l'Església.

Els punts del dia eren:
-Informació de la Departamental (dues tendències dins el FMLN)
-Dia 25, Dra. Avilés, candidata a Presidenta.
-Reorganització de la Directiva d'Arambala.
A la tornada hem trobat la Dolores Benítez i els seu fill, a ca la Martina (Ojo de agua), hem fet una partideta i cap a sopar. I a dormir.
Dilluns, 13. Marina.
Hem estat tot el dia a la Biblioteca.
Cap al tard he passat a màquina un treball de la Marina (un treball ben rocambolesc). La Dolors i la Carme s'espavilen molt a la Biblioteca. Acabarem la feina abans d'hora!

Dimarts, 14. Gran sacsejada

La Dolores ens havia convidat a anar amb ella a l'altra punta del país, per veure indígenes que fan teixits.
Hem travessat el país, passant per la capital i Productores Corporados (no he pogut enviar la meva carta a en Salvador, però sí que ell m'ha enviat la seva). Hem arribat al Departament d'Ahuachapán, a un poble que es diu Ataco. Allà hem visitat una casa-museu, impressionant, hi ha un teler de fusta on fan uns teixits preciosos, però caríssims. La Dolores no ha pogut comprar teles per la seva empresa i hem tornat. Tota aquesta zona està inundada de cafetals. Hem tornat a la capital. Hem anat a sopar a una pizzeria i cap a casa. Ens havíem llevat a les 3 de la matinada, hem arribat a la 1 de la nit. Estem molt, molt cansades. Però com diu la Rosa, a la guerra devia ser pitjor.

Dimecres, 15. Vetlla d'un difunt
Ens hem aixecat tard, molt tard. Hem anat a la Biblioteca. Uau, no s'acaba mai!
A dinar a la Guaca i tornem-hi. La Marina ens porta un treball per picar. Ho fa la Rosa.
Al vespre, sempre se'ns acumula feina: ve en Roque, a parlar-nos del projecte del forn de pa i de la militància (no ho pot evitar). Sopa amb nosaltres. Més tard ve en Basilio, ens ve a buscar per anar a un "velatorio". S'ha mort la mare d'en Juan de la Cruz, un mestre del 3r Cicle que jo encara no havia vist. La Rosa l'havia vist 10 minuts. Ha sigut interessant. S'ha fet una Celebració de la Paraula, després de posar la difunta a la caixa, de posar quatre espelmes amb creu, un barret a sota la caixa, flors i alguna cosa amb cendra. No els hem vist tots, els ritus. Llàstima. I ben tard, a les 12, hem anat a dormir.

Dimecres, 16. Sta. Carme
Sorpresa! Esmorzar amb xocolata desfeta.
Dinar a la Guaca.
Sopar: CAMARONS, VI CATALÀ, PATATES XIPS, OLIVES I EMBOTIT DE PINEDA!
Gràcies Dolors i Rosa.
Matí, treball a la Biblioteca.
Tarda, treball a la Biblioteca.
La Rosa va a buscar les canàries. Anabel i Leonor.
Sopar amb les canàries, l'Augusto, la Dolores i nosaltres quatre. Abans, però, mini-concerts dels Morazán per a un grup d'estudiants que estudien la guerra. Són de la Libertad i no on tenen ni idea. Han vingut dos membres de la Fundación a explicar-los coses.

Divendres, 17
M'he aixecat tard, molt tard. Les companyes ja han anat a treballar. Jo esmorzo amb l'Anabel i la Leonor. Després, a la Biblioteca. Ja va agafant un altre aire.
A la 1, reunió amb els coordinadors per ensenyar-los el Centre de Recursos i la Biblioteca. Han entès que aquests llibres els poden fer servir. Si no n'hi ha per tots, serviran per tenir-los a l'aula i utilitzar-los en grup. Hem apuntat el nombre de nens que hi ha per escola per anar fent pilons. I, ja era hora, la Biblioteca es descongestionarà de llibres de text repetits. La Dolors els ho ha explicat molt bé.
Dinem a la Guacamaya. L'Augusto ens explica un interessant pla per al cap de setmana (Nueva Esperanza, la platja,...) Però tot se'n va en orris perquè la Niña Dolores ens diu que dissabte, a les 4, hem de ser en una reunió amb tots els mestres. Quan a la nit li ho diem a l'Augusto li sap molt greu. Merda!

Dissabte, 18. La cususa
La Sra. Dolores ens ha fet aixecar a dos quarts de set per anar a veure les empreses de Promotores Corporados.
Tèxtil
Taller mecànic ( cadires, reixes,...)
Embotits i congelador de pollastres.
Molt interessant, però jo estava força ennuvolada. Em fallava l'equilibri. No sé.
Les companyes s'han quedat treballant (preparant el material per a les guarderies i parlant amb la Daisy) i jo he anat a dormir. Al migdia hem dinat al Centre i a les quatre cap al 3r Cicle per la reunió. Ha començat a dos quarts de cinc i ha acabat a dos quarts de vuit. (Acta de la reunió més avall)
I cap a fer una "cususa", amb en Roque, la Mercedes, en Darío i nosaltres sis.
Sembla que és molt bona i menys forta que l'"orujo".
Acta de la reunió amb tots els mestres:
1. Informació de l'última reunió Coordinadora. Acta – memòria.
Parla en Medardo:
Dues comissions: una per al registre dels títols (Mercedes, Beti, Medardo). Cap problema de registres, de documentació. L'altra, per a la legalitat del procés.
Falta Inglés I (60 h), Práctica (160 h) i Matemáticas (60 h).
Horari dels cursos d'anglès: De dilluns a divendres, de 5 a 9 del vespre. Dissabtes de 8 a 12.
Práctica profesional. Alfredo Chávez. Del 31 d'agost al 21 de novembre. De dilluns a divendres, 3 hores diàries. De 5 a 8 del vespre.
Didáctica de las Matemáticas. Josep Callís. Del 23 de novembre a l'11 de Desembre. 4 hores diàries de dilluns a divendres de 8 a 12 del matí. (Ells estan de vacances)
2. 12 places del ministeri
Prescindiran dels mestres del ministeri, per poca utilització. L'any que ve, es convocaran 12 places per a la Segundo Montes. Però, si aguantessin aquestes places fins a un nou concurs de trasllats, aquestes places ja hi serien.
Es discuteix molt. Al final, voten:
25 vots que marxin els mestres del ministeri.
2 que es quedin
2 abstencions.
3. Catalina Montes
Catalina Montes és germana de Segundo Montes, i de tant en tant li agrada viatjar fins a la Comunidad. També ha impartit cursos per als mestres que es treien el títol. Ella viu a Valladolid i fa d'enllaç entre la Comunidad i la Fundación Segundo Montes. Se'ls estima molt.
Programa per divendres 24:
De 5 a 7. Reunió amb Catalina Montes.
De 8 a 10. Sopar. Benvinguda a la Catalina i a les dues canàries i acomiadament de les quatre catalanes.
Hi haurà a la festa:
39 mestres
El personal del Silem
Els dos alcaldes
El Conjunto Morazán
7 espanyoles (6 més la Dolores).
4. Seis maestras españolas (Biblioteca i altres possibilitats)
Expliquem la nostra feina i les canàries s'ofereixen en el que sigui.